onsdag 20 februari 2019

Välkommen till kyl och värmepumpsteknikern

Välkommen till kyl och värmepumpsteknikern.
Efter att ha letat runt efter en bra sida där  man  kan leta kunskap så har jag konstaterat att det finns nästan inga bra  och övergripande sidor om värmepumpar.  så denna sida skall handla om värmepumpar ja  även kyla så klart eftersom det går hand i hand.   Jag kommer här att skriva om framförallt värmepumpar och uppmanar mina kollegor runt om i vårt avlånga land att skicka mig  texter och artiklar som handlar om kyl/värmepumpssystem. Har letat efter ett system med en databas, där man kan lagra och göra sökbart, men det verkar inte finnas något som fungerar för mina ändamål så därför få r det bli halvstatiska texter i form av blogginlägg. Mina  websidekunskaper har somnat av och jag fastnade på htmlstadiet i  början av 2000talet . Men om någon vll slå sig samman med mig och  knacka ihop en sajt  sökbar och där man enkelt lägger in text och gärna lite snygg layout så hojta till, för den sidan jag vill göra här, den sidan behövs och trots att jag är emot btaltjänster så  skulle den enkelt kunna bära sig som betaltjänst/abonnemang.
Vem är jag då.
Jag  heter Eva och  har jobbat med värmepumpar sedan 2003 och då främst i form av försäljning coh projektledning  fram till 2012 då jag valde att växla spår och satte mig på skolbänken för att  läsa kyla och ta kylcertifikat.  Vidare därefter till en yh utbildning och sedan 2015 har jag jobbat med service och installationer av värmepumpar. ja givetvis har det blivit lte försäljning också. Men  tryggheten i att  inte vara beroende av försäljningsresultat  utan att man vid  lite sämre tider kan överleva på att reparera trasiga värmepumpar i väntan på bättre tider, gör att  jag   med gott samvete, utan att behöva fundra på egna kassan och ev resultatlön,  kan stå på mig  i mina rekomendationer. Därmed kan jag fokusera på  mina kunds bästa .något som jag  dock alltid strävat efter.
Att hitta fel och repararera det som andra gärna byter ut, många gånger för bagatellartade fel det  är det som driver mig att fortsätta . Att ge min kund ett billigare alternativ. Givetvis föreslår jag inte  renovering av skrotmaskiner och ibland faller en maskin för ålder, många gånger då inte fysiska  kalendeåldern utan tillgången på reservdelar. 
i övrigt startade jag  facebookgruppen värmepumpstekniker med elelr utan gränser  för 8 månader sedan. En grup psom idag har    en bit över 2000 medlemmar.
Gruppen är öppen för alla både yrkesfolk och  privatpersoner.   Som  servicetekniker och yrkesman/kvinna lär ma nsig väldigt mycket  på delad kunskap. Det är alltid någon i gruppen som  vet mer  och svaren som ges är oftats snabba och gruppen har till min stora glädje en mycket seriös ton. Sedan 1 år tillbaka har jag delvis växlat bana  och jobbar nu på ett av SVeriges största företag för fastighetsförvaltning som reparatör.  Men den eld som börjat brinna är svår att släcka och värmepumpar, energibesparing och problemlösning är något som jag lär fortsätta brinna för. Få andra ser väl nöjet i att sitta några timmar framföra datorn eller per telefon hjälpa folk i Sverige avlånga land  att på distans få igång värmepumpen.
Vid tangentbordet
Värmepumpsteknikern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar